Valkommittén informerar

Nu har vi börjat med valåret 2018 och det är dags att skicka in nomineringar till kommunfullmäktigelistan som ska gälla mellan 2018 och 2022 alltså i fyra år.

Du ska också lämna namnförslag på den som du vill ska vara vårt kommunalråd när vi vinner valet september 2018. Idag är det Jaana Tilles som är oppositionsråd sedan några år tillbaka, de flesta har nog träffat henne.

Vi har blivit fler invånare så nu ska vi ha 51 namn på listan och vi uppskattar att det kan vara rimligt med femton förstanamn som är ordinarie och omkring sju-åtta ersättare till dessa. Dessa siffror kan revideras men det är vad vi vet idag och så att ni får en bild av läget.

Under mandatperioden sker det alltid förändringar, några avgår, någon flyttar, någon blir sjuk, så det är viktigt att vi fyller listan med namn.

• Vi vill att du dels nominerar andra personer till platser och dels berättar om du själv är nyfiken och vill vara med på kommunfullmäktigelistan.

Om du är ny och vi inte känner dig behöver vi boka en intervju för att lära känna dig och dina intressen.

Vad innebär uppdraget: om/när vi vinner valet innebär det en viss arbetsmängd, det innebär att skriva motioner, att gå upp i talarstolen och berätta vad vi vill inför åhörare i KF-salen och på webben, det innebär att delta på möten ungefär en måndag i månaden under terminen. Man förväntas också delta på Kommunala gruppen där vi tillsammans tar beslut om vad vi ska tycka på nästa kommunstyrelse och sedan kommunfullmäktige. Alla är välkomna till kommunala gruppen och alla kan vara åhörare i Kultursalen där kommunfullmäktige sker.

Denna kommunfullmäktigelista och val av kommunalråd/oppostitionsråd kommer att klubbas definitivt på årsmötet som kommer att gå av stapeln i Folkets Hus i Vallentuna februari/mars 2018.

Nomineringar ska vara inne senast vecka 46 fredag den 17 november.

Du skickar in med vändande post eller via mail till valkommittén. Efter detta datum kan endast valkommittén nominera.

Socialdemokraterna i Vallentuna
att: valkommittén
Folkets hus, Hövdingavägen 1
18632 Vallentuna

Den du nominerar ska vara tillfrågad och ha tackat ja till uppdraget.

Vi ser fram emot din nominering, tillsammans är vi starka och bildar ett lag!